Vyhledávání


Kontakt

Tomáš Velecký

E-mail: velecky.tomas@email.cz

Assassin’s Creed Odyssey - výjde již 5.října

14.09.2018 22:38

Assassin’s Creed Odyssey – dojmy z hraní

Koncem minulého roku zažila série Assassin’s Creed docela velkou evoluční proměnu. Po roční odmlce přišli vývojáři z Ubisoftu s hrou, která přinesla kompletně překopaný soubojový systém, více RPG prvků a řadu dalších pro sérii osvěžujících novinek. Výsledkem byla parádní akční hra, v níž bylo jednoduché trávit večery. Možná nikdo nečekal, že se dočkáme dalšího dílu tak brzo, oznámení Assassin’s Creed Odyssey bylo velkým překvapením. Jak jsme se ale dozvěděli, pracoval na něm úplně jiný tým, který staví na základech Origins, ale ještě více posouvá sérii od čistě akční adventury do žánru akčních rozsáhlých RPG her jako je Zaklínač. Já jsem si mohl včera zahrát první tři hodiny, takže se s vámi mohu podělit o dojmy.Assassin’s Creed Odyssey vychází 5. října s českými titulky pro PlayStation 4 a Xbox One

Pokud sledujete sérii Assassin’s Creed od jejího začátku, tak určitě víte, že nikdy nebyla historicky přesná, ale držela se při zemi a snažila se důležité postavy a události využívat pro svůj příběh, a následně si je dle potřeby upravovat. Už u posledního dílu Origins od tohoto vývojáři do značné míry upustili a přidali do série řadu fantaskních prvků, hlavně pak ve druhém rozšíření, točícího se kolem kletby faraonů. V tomto trendu hodlají vývojáři pokračovat u nového dílu Assassin’s Creed Odyssey, který vychází z řeckých bájí a pověstí, obsahující řadu bohů, válek, mytologických bytostí jako Medusa, Minotaurus a tak dále, což pochopitelně mnozí fanoušci prvních dílů nemusí přijmout. Do jisté míry už to není ten Assassin’s Creed, kterého jsme znali od prvního dílu, ale je otázkou, jestli je tento odklon ke škodě, zvláště když hra vypadá lákavě a třeba pro hráče, který v mládí sledovat seriály Herkules nebo Xena, a díval se na filmy jako Souboj titánů, musí být splněným snem. Osobně mi odklon a vývoj série nijak nevadí, ba naopak ho vítám. Origins jsem si užil a podle prvních hodin to vypadá, že ani Odyssey nebude špatnou hrou.

Když se podíváte na jakoukoliv ukázku z Assassin’s Creed Odyssey, možná si řeknete, že je až moc podobný s předchozím dílem Origins. Z něj pochopitelně vývojáři vychází, ale nejde si nevšimnout, že se ještě více soustředí na RPG mechanismy a přidali řadu dalších docela osvěžujících novinek. První velkou změnou je už skutečnost, že si lze na začátku vybrat ze dvou hrdinů, což je i lehce vysvětleno v části ze současnosti, k níž se ale nebudu více zatím vyjadřovat. Na výběr je Alexios a Kassandra. Jak jsem se dozvěděl ze hry, výběr je převážně kosmetický, protože oba hrdinové umí bojovat naprosto stejně, jen se bude lišit drobně příběhová linka, přičemž oba hrdinové se v ní budou v určitých pasážích potkávat. Ať už si ale vyberete jakoukoliv postavu, příběh začíná na ostrově Kefalonia. Já si vybral Kassandru, která neměla lehké dětství, během něhož se musela vypořádat s krutostí zdejšího světa. Samozřejmě nemohu říci, jak moc kvalitní příběh z oněch tří hodin hraní je, ale líbilo se mi, jaké má tempo, docela zajímavé postavy a i sem tam komediální nádech, který mu rozhodně prospívá. Ještě vám dlužím, že hra je zasazena do roku 431 před naším letopočtem, kdy vypukl slavný konflikt známý jako peloponéská válka, kdy mezi sebou bojovala Sparta s Athénami. Nuda by tedy rozhodně hrozit neměla.

Příběh je vyprávěn skrze klasické animace, ale také rozhovory s postavy. K nim se váže další novinka, kterou jsem mohl vypozorovat, a na níž jsem byl prakticky hned na začátku upozorněn. Během rozhovorů je možné vybírat různé volby, zjišťovat si více informací a činit menší i větší rozhodnutí, která budou mít okamžitý vliv na další události, nebo se projeví až za nějaký ten čas. Možnost ovlivňovat události a třeba i konec hry je pochopitelně velká změna, protože doposud měla série Assassin’s Creed jasně daný lineární scénář, z něhož nešlo ani trochu uhnout. Vývojáři tímto chtějí dát hráči daleko větší svobodu při rozhodování, jak se vše bude odehrávat, a tím prakticky vytvářet svoji vlastní odyseu. Zatímco v předchozích dílech byl hráč pouhým sledovatelem děje, zde je jeho přímým účastníkem, který ho může ovlivňovat. To je rozhodně zajímavá a z mého pohledu vítaná změna. Stejně jako možnost mít ve hře romantický vztah s mnohými postavami, které během hraní potkáte. Toto jsem samozřejmě nemohl na začátku hry vyzkoušet, tak uvidíme, jak vše bude nakonec fungovat a zapadne do samotného pojetí hry.

Jak už jsem zmínil výše, hra je tentokrát zasazena do starověkého Řecka. Mapu tedy netvoří jen jedna pevnina jako v Origins, ale také desítky různých malých ostrůvků. Ve hře je hned 27 různých regionů, které je možné dle libosti prozkoumávat. Jako u Origins bude mapa od začátku plně otevřená, jen tedy jednotlivé regiony zase budou mít jinačí obtížnost, která je ukázána na mapě. Já jsem se pohyboval po celou dobu hraní na ostrůvku Kefalonia, který je i tak svoji velikostí docela velký, přičemž pokud jste hráli předchozí díl, budete tu od první minuty jako doma. Hlavně průzkum je založen na stejném principu, takže si mapu postupně odkrýváte, hledáte v jednotlivých lokacích menší výzvy, ať už jde o nalezení pokladů, dopisů nebo eliminací cílů. Tady jsem zatím moc velkých změn nevypozoroval, ale na druhou stranu, proč měnit něco, co fungovalo dobře. Důležitější u Odyssey bude, že budete moci prozkoumávat i moře a odhalovat tajemství, která se nacházejí pod jeho povrchem. Vzhledem k různým kresbám na mapě se dá předpokládat, že vše nebude jen omezeno na střety s dalšími loděmi. Snad tedy bude moře daleko zajímavější a nebude sloužit jen jako ona mrtvá výplň, jako tomu bylo u pouště v Origins, kde prakticky nic nebylo a vývojáři jí natahovali jen rozlohu mapy.

Když jsem hru zapnul, byl jsem hned hozen do obrovské bitvy, kde kolem pobíhaly desítky, možná stovky NPC postav. Vše vypadalo opravdu epicky, lepší start hra opravdu nemůže mít. Zde navíc vývojáři ukázali další novinku, protože velké bitvy mají být nedílnou součásti samotné hry a bude jich tedy následně i daleko více. S bitvou se ale pochopitelně pojí i soubojový systém, který doznal od posledně docela dost změn, a dle mého rozhodně k lepšímu. Souboje s protivníky jsou pořád taktické a musíte si dávat neustále pozor, protože stačí malá nepozornost a válíte se v kaluži vlastní krve. Nově jsou ale daleko dynamičtější, plynulejší a vývojáři i nutí k tomu, abyste hráli akčněji. Za to může hlavně skutečnost, že už nemáte štít, ale můžete mít velkou zbraň či dvě zbraně najednou. Zbraní je dle demoverze opět celá řada, od pomalejších s menším poškozením po pomalejší, které ovšem dávají protivníkům daleko větší poškození. Čeho jsem si všiml hned v první scéně, je skutečnost, že souboje jsou opět velmi brutální, nechybí rozdrcené hlavy a několik hodně krvavých dokončovacích komb, a když ve filmečku jednomu z athénských vojáků propíchli kopím hlavu, jasně jsem věděl, že tohle určitě hra pro děti nebude.

Souboje se mi dle prvních hodin hraní zdají i rozmanitější, čemuž jistě dopomáhají i nové schopnosti a nejrůznější speciální útoky, které si postupně odemykáte ve stromě s dovednostmi, který je opět rozdělen do tří částí. Samozřejmě je pak jen na vás, jestli se vydáte cestou velkého válečníka, případně zvolíte o něco opatrnější a tichý postup, u něhož tentokrát nemáte skrytou čepel assassínů, ale že by to nějak vadilo, to se říci nedá. Stealth funguje stále velmi dobře. Zajímavostí je, že odemčené útoky si můžete následně sami namapovat na určitá tlačítka. Stejně tak je možné do různých dovedností a útoků investovat více bodů, jak budete pokračovat příběhem a získávat body zkušeností. Tady vývojáři opět ukazují, že tentokrát budou hrát RPG elementy daleko důležitější roli, než tomu bylo kdy dříve.

Z prvních hodin si pochopitelně netroufám dělat nějaké záběry, ale z toho, co mi vývojáři předvedli, se opravdu těším, až se budu moci do Řecka začátkem října vrátit. Assassin’s Creed Odyssey nebude pro sérii nijak revolučním dílem, ale spíše klasickou evolucí a dalším krůčkem k tomu, aby se ze série stalo rozsáhlé akční RPGčko. Tato změna určitě nemusí sednout každému, ale troufám si tvrdit, že pokud se vám líbil Origins, do Odyssey bude lehké se zamilovat. 

zdroj: konzolista.tiscali.cz